هر آنچه برای ماشین نیازه

  • ۰
  • ۰

 تعویض روغن موتور خودرو یکی از مهمترین کارهایی می باشد که در زمینه مراقبت از خودرو باید در زمان های مشخصی انجام بگیرد. بیشتر افراد بر این باور هستند که بهترین زمان برای عوض کردن روغن ماشین هنگامی است که روغن سیاه شده باشد در صورتی که عوض کردن روغن موتور بیشتر با بررسی کیلومتر خودرو انجام می گیرد. البته نکته مهمی که لازم است بدانید کم شدن حجم روغن موتور در خودرو می باشد؛ زیرا با کارکرد ماشین دائما از میزان روغن کاسته می شود پس بهتر بوده برای  بالا نگه داشتن عملکرد اتومبیل خود در مدت تعیین شده ای علاوه بر تعویض روغن همیشه میزان روغن موتور را مورد بررسی قرار دهید.

برای خرید انواع روغن موتور به سایت کارنوما مراجعه کنید.

روغن موتور

یکی از مایعات موجود در خودرو، روغن موتور است که سبب می شود تا عمر موتور طولانی شود. در حقیقت با استارت زدن و شروع کار موتور این مایع سیال در خودرو اکسیده شدن خود را آغاز می کند و در تماس با حرارت، آب و سوخت خام، کار روان سازی قطعات خودرو را انجام می دهد. پس در نتیجه روغن به مرور زمان آلوده می شود و کیفیت آن به سطح پایینی می رسد، از سوی دیگر ترکیبات روغن موتور مانند:

مواد پاک کننده جهت جذب

مواد نگهدارنده ذرات معلق

 و... رفته رفته کاسته و سیاه می شود. پس در نتیجه لازم است تا تعویض روغن صورت بگیرد.

 

 اهمیت تعویض روغن در خودرو

روغن عنصری مهم در موتور خودرو به شمار می آید که غالبا عملکرد موتور را تا حد چشمگیری بالا می برد. پس یک روغن تازه و شفاف می تواند سایش و سطح اصطکاک بین قطعات را کاهش دهد و به طور کلی حرارت بین قطعات را پایین آورد، مهمتر اینکه یک روغن تمیز و تازه تعویض شده این توانایی را دارد تا اجزای داخلی موتور را از هر نوع آلودگی و ذرات به جای مانده از اصطکاک قطعات فلزی و یا فرآیند سوخت خودرو پاک کند و موتور خودرو را از صدمات احتمالی در امان بدارد. البته فراموش نکنید که تعویض روغن موتور می تواند عمر فیلتر روغن را نیز افزایش دهد و در کنار یکدیگر عملکرد اتومبیل را تا سطح مطلوبی بالا ببرند. در حقیقت مهمترین کار روغن موتور فراهم آوردن لایه ای محافظ در میان قطعات متحرک و جلوگیری از سایش و فرسودگی قسمت های اصلی موتور خودرو می باشد، پس همین موضوع تعویض کردن به موقع روغن را برای رانندگان واجب کرده است.

 

 مزایای تعویض روغن موتور

هنگامی که یک اتومبیل و یا موتور سیکلت حرکت خود را آغاز می کند پس در میان تمام قسمت های متحرک خودرو سایش و اصطکاک به وجود می آید. در نتیجه حرارت داخلی اتومبیل بالا می رود تا جایی که گاهی اوقات در موتور خودرو انفجارهایی رخ می دهد. بنابراین لازم است تا با روغن موتور  از وقوع مشکلات هزینه بر جلوگیری به عمل آید. البته گاهی اوقات روغن موتور در خودرو وجود دارد ولی آنچنان سیاه و ژله ای است که نمی تواند در موتور خودرو هیچ گونه پاک کنندگی و روان سازی را انجام دهد، اینجاست که به موتور ماشین فشار وارد شده و گاهی اوقات راننده مجبور به تعویض موتور خودرو خواهد شد. نکته مهمی که لازم است بدانید کم شدن حجم روغن موتور در خودرو می باشد.

 

چرا باید روغن خودرو تعویض شود؟

 اگر در تعویض کردن روغن خودرو خساست به خرج دهید مطمئنا با زنگ زدگی قطعات داخلی اتومبیل خصوصا اجزای موتور روبرو خواهید شد، از آنجایی که زنگ زدگی قطعات به عملکرد موتور ماشین فشار وارد می کند در نتیجه احتمال بروز مشکلات جدی در اتومبیل وجود خواهد داشت. فراموش نکنید که استفاده از روغن های قدیمی و کارکرده در موتور خودرو می تواند ضمن کاستن بازدهی موتور باعث سوراخ شدن آن نیز شود، پس روغن به خارج از موتور نشت کرده و آسیب های هزینه بر را به دیگر قسمت های خودرو وارد می نماید. بنابراین سعی کنید با تعویض به موقع روغن اتومبیل و موتور سیکلت خود راندمان سوخت را بهبود بخشیده و با کاهش سوخت در مصرف هزینه های خود صرفه جویی کنید.

 

بهترین زمان برای تعویض نمودن روغن خودرو

اگر چه تعویض روغن بیشتر از هر مورد دیگری به میزان کیلومتر اتومبیل بستگی دارد، اما سیاه  شدن روغن موتور دلیل مهمی برای تعویض آن به حساب می آید؛ زیرا یکی از وظایف روغن در مکانیزم خودرو پاکسازی موتور اتومبیل از دوده و دیگر مواد زائد در بین قطعات می باشد پس چنانچه پس از طی نمودن چندین کیلومتر مشاهده کردید که روغن خودرو همچنان شفاف است حتما نسبت به عملکرد موتور خودرو بررسی های لازم را انجام دهید چون ته نشین شدن دوده و مواد زائد در موتور خودرو باعث بروز مشکلاتی از قبیل:

  • عدم انتقال حرارت
  • رینگ چسباندن
  • روغن سوزی بالا
  • کاهش تراکم گاز
  • کاهش کشش خودرو

و بسیاری صدمات هزینه بر دیگر خواهد شد.

  • ۰۰/۰۴/۰۲
  • hadi plastic

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی