هر آنچه برای ماشین نیازه

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

لنت ترمز بخشی از سیستم ترمز است که به وسیله آن سیستم ترمز می تواند شتاب منفی به خودرو شما بدهد و سرعت خودرو شما را کاهش دهد. امروزه تهیه کردن لنت مناسب برای خودروها کار بسیار سختی است و افراد درگیری زیادی با این مشکل دارند. یکی از مهمترین نکاتی که در خصوص لنت ترمز وجود دارد مربوط به قیمت این محصول است. دقت داشته باشید که یک لنت مناسب دارای ویژگی هایی است که ما در این مطلب سعی می کنیم برخی از مهمترین این ویژگی ها را برای شما بیان کنیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به تهیه لنت هستید به شما توصیه می کنیم حتما در این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در خصوص این محصول را بدست بیاورید.

لنت ترمز چیست؟

احتمالا همه افرادی که صاحب یک خودرو هستند و یا به عنوان راننده فعالیت دارند می دانند که وظیفه سیستم ترمز در خودرو چیست ولی بسیاری از افراد ممکن است با قابلیت های لنت ترمز آشنایی نداشته باشند و به همین علت بهتر است که ابتدا درباره لنت ها صحبت کنیم و نکاتی را در خصوص این محصولات به شما ارائه دهیم. لنت های ترمز در واقع جزئی از سیستم ترمز در خودرو به شمار می آیند که خودرو با استفاده از آن وارد یک شتاب منفی می شود و همین موضوع نیز باعث کاهش سرعت خودرو و در نهایت ایستادن خودرو می شود. لنت در واقع مهمترین جز از سیستم ترمز به شمار می آید که در صورت وجود مشکلی در آن احتمالا شما برای ترمز گرفتن با مشکلات بسیار زیادی رو برو خواهید شد. این موضوع باعث می شود تا امروزه بسیاری از مکانیک ها توصیه کنند که حتما در بازه های زمانی کوتاه اقدام به چک کردن وضعیت لنت های ترمز خود کنید.

عکس 1

کارکرد لنت های ترمز به چه شکل است؟

یکی دیگر از نکات بسیار مهمی که در خصوص لنت ترمز وجود دارد و احتمالا افراد زیادی علاقه مند هستند تا اطلاعات بیشتری درباره آن بدست بیاورند این است که این لنت ها دقیقا به چه شکل کار می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که لنت ها در زمان ترمز گرفتن بر روی دیسک ها فشار وارد می کنند و این فشار وارد شده باعث ایجاد نوعی اصطکاک می شود. این اصطکاک تولید شده در نهایت منجر به وارد شدن یک شتاب منفی به خودرو و در نهایت ایستادن خودرو می شود. در خصوص کارکرد علمی این قطعه باید گفت که لنت ها در واقع انرژی جنبشی تولید شده در چرخ ها را با استفاده از اصطکاکی که ایجاد می کنند تبدیل به انرژی حرارتی می کنند و با کاهش انرژی جنبشی سرعت خودرو نیز کاهش پیدا می کند.

عکس 2

لنت ترمز خوب چه ویژگی هایی دارد؟

امروزه بسیاری از افرادی که قصد خرید لنت ترمز را دارند این سوال در ذهنشان به وجود می آید که یک لنت خوب باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا بتواند کارکرد خوبی را به ما ارائه دهد؟ پاسخ این سوال بسیار ساده و واضح است. یک لنت خوب در گام اول باید ضریب اصطکاک بسیار بالایی داشته باشد. همانطور که در بخش قبلی گفتیم کارکرد لنت براساس ایجاد اصطکاک است و به همین علت اگر یک لنت دارای ضریب اصطکاک بالایی باشد شما می توانید مطمئن باشید که این لنت یک لنت ترمز خوب است. ویژگی دیگری که برای لنت بیان می شود از دست ندادن خاصیت در اثر گرما است. برخی از لنت ها خیلی سریع در اثر ایجاد حرارت خاصیت خود را از دست می دهند و همین موضوع باعث می شود تا بعد از چند بار ترمز گرفتن در اثر حرارت ایجاد شده لنت شما خاصیت خود را از دست بدهد و لنت شما دیگر کار نکند. مقاومت در برابر سائیدگی نیز از دیگر ویژگی های لنت است.

عکس 3

قیمت لنت

زمانی که قصد خرید لنت ترمز را دارید احتمالا این سوال برای شما نیز پیش می آید که قیمت لنت و روغن ترمز چقدر است؟ معمولا قیمت لنت بستگی به برندی دارد که شما قصد خرید از آن را دارید ولی نکته ای که در این جا مطرح می شود این است که لنتی که خریداری می کنید باید کیفیت بالایی داشته باشد و حتی اگر هزینه زیادی را برای آن بپردازید هم باید لنت با کیفیتی را خریداری کنید تا از خطرات احتمالی پیشگیری کنید.

عکس 4

انواع لنت

به طور کلی لنت ترمز به دو دسته لنت های کفشکی که بیشتر در خودروهای قدیمی کاربرد داشتند و لنت های دیسکی که امروزه در بیشتر خودروها به کار گرفته می شوند تقسیم بندی می شوند. 


 

  • hadi plastic
  • ۰
  • ۰

فیلتر روغن های کاغذی و فیلتر روغن های سلولزی از جمله مهمترین قطعات خودرو به حساب می آیند که با کمک آنها می بایست عملکرد خودروی خود را نیز بهبود ببخشید؛ زیرا وجود آلاینده ها به همراه ذرات آهن و دوده ها جزو ناخالصی هایی هستند که عموما همراه با روغن ماشین می توانند وارد موتور شده و مانع از کارکرد درست خودرو شوند. پس در این میان یک فاکتور مهمی مانند فیلتر هوا باید وجود داشته باشد تا مرتبا روغن ماشین را تصفیه کند و از ورود هر نوع آلودگی به درون موتور خودرو جلوگیری نماید.

مشخصات فیلتر روغن خوب

یک فیلتر خوب باید بتواند عملکرد پیشرانه را افزایش دهد  و ذرات پدید آمده از اصطکاک بین قطعات فلزی پیستون ها و سیلندرها را به خوبی جذب کند، از طرفی باید یک فیلتر هوای مناسب در خودرو به خوبی بتواند ناخالصی ها را از مایع جدا کند و از ورود آنها به گردش موتور جلوگیری نماید. البته لازم است تا فیلتر های روغن از بهترین کیفیت ساختاری برخوردار باشند تا در زمان حرکت خودرو بر اثر وارد آمدن فشار و ضربه دچار پارگی نشوند و غالبا متناسب با مدل ماشین در ابعاد مناسبی انتخاب شوند تا به درستی بتوانند حجم مشخصی از روغن وسیله نقلیه را تصیفه کرده و طول عمر ماشین و یا موتور سیکلت را افزایش دهند.

تصویر ۱

 انواع فیلتر روغن

به طور کلی در مراکز فروش فیلتر روغن دو نمونه فیلتر هوا وجود دارد:

 فیلتر روغن های کاغذی: نمونه ای از فیلترهای روغن خودرو است که از جنس کاغذ و مقوا تولید شده و قابلیت جذب آلودگی هایی به اندازه 40 میکرون به بالا را از خود نشان می دهند. البته بهتر است بدانید به دلیل ساختار کاغذی که این دسته از فیلترهای روغن دارند قطعا نسبت به نمونه های دیگر قیمت ارزان تری خواهند داشت.

فیلتر روغن های سلولزی: جزو مرغوب ترین فیلترهای روغنی خودرو به حساب می آیند که ساخته شده از الیاف کاغذی و سلولز می باشد البته جهت ارتقاء دادن کیفیت این نمونه از فیلترهای روغنی گاهی اوقات فایبر گلاس هم نیز در ساختار این نوع فیلترهای هوا به کار رفته می شود. خوب است بدانید فیلترهای روغن سلولزی این قابلیت را دارند تا ناخالصی هایی ریزی به اندازه 5_10 میکرون را جذب نمایند. در نتیجه این نمونه از فیلترهای هوا دارای کیفیت بیشتر و نرخ فروش بالاتری هستند.

تصویر۲

مهمترین اجزای فیلترهای روغن کدامند؟

فیلتر های روغن در هر دو مدل موجود در بازار به شکل استوانه ای و یا گرد هستند که اصولا در بخش تحتانی خودرو یعنی در مسیر وارد شدن روغن به موتور ماشین قرار می گیرند. البته در ساختار خود اجزای مهمی چون:

  • سوپاپ اطمینان
  • سوپاپ ضد تخلیه
  • فیلتر کاغذی
  • فیلتر سلولزی
  • نگهدارنده
  • درب ضخیم در قسمت دریچه

و... را نیز جای داده اند.

تصویر ۳

مهمترین ویژگی فیلترهای روغن

زمانی می توانیم یک فیلتر هوا را به عنوان بهترین فیلتر روغن معرفی کنیم که قدرت جذب بالایی داشته باشد و به خوبی در مدت زمان طولانی بتواند ذرات فلزی، گرد و غبار و هر نوع آلودگی های دیگر را از روغن ماشین تصفیه نماید. اصولا فیلترهای روغن در بالاترین کیفیت باید در برابر حرارت های موجود در خودرو و همچنین فشارهای فیزیکی دوام بالایی از خود نشان دهند و تحت هر شرایط محیطی در داخل خودرو و یا موتور سیکلت، فیلتر هوا سوراخ نشود. مهمترین ویژگی فیلترهای روغن داشتن گواهینامه ISO9001 است یعنی فیلتر انتخاب شده باید در هر اندازه و هر شکلی بتواند در مقابل ضربه و گرما دوام بالایی داشته و به خوبی آب بندی شده باشد. لازم است تا فیلتر در هنگام نصب ظاهر خود را حفظ کند و سوپاپ اطمینان آن عملکرد بالایی را از خود نشان دهد.

تصویر ۴

بهترین زمان برای تعویض فیلترهای روغن

از آنجایی که فیلترهای روغن کاغذی و همچنین فیلترهای روغن سلولزی جزو قطعات مصرفی ماشین های سبک و سنگین و موتور سیکلت ها به شمار می آیند بنابراین لازم است تا مرتبا فیلترها با توجه به کیلومتر خودرو و از همه مهمتر بسته به نوع روغن موتور به کار رفته در خودرو که 5000 کیلومتری باشد و یا 2000 کیلومتری مورد تعویض قرار بگیرند؛ زیرا تعویض نکردن به موقع فیلترهای روغن می تواند خسارات زیادی را به موتور خودرو وارد نماید. اما خوب است بدانید چون هزینه تعویض فیلتر از هزینه تعویض روغن در نرخ پایین تری قرار دارد پس خرید فیلتر روغن می تواند برای مالک خودرو بسیار با صرفه تر از تعویض مداوم روغن ماشین باشد. لذا به شما پیشنهاد می شود با شناخت برترین برندهای فیلتر هوا و داشتن نشان استاندارد در مدل های مختلف آنها حتما با تعویض به موقع فیلترهای روغن موتور خودروی خود را از هر گونه خرابی و صدمه های احتمالی در امان بدارید.

  • hadi plastic
  • ۰
  • ۰

مالکان خودرو همیشه به دنبال بهترین برند روغن موتور برای خودرو خود هستند. اما واقعا چه چیزی تضمین می کند تا  این برند برای خودرو شما مناسب است. در بازار انواع متفاوتی از روغن موتور وجود دارد که هر کدام به عنوان مناسب ترین و بهترین عنوان می شوند.

چگونه یک برند مناسب روغن موتور را انتخاب نمایید

همیشه برند بودن یک محصول مشخص نمی نماید که واقعا این محصول برای خودرو مناسب است یا خیر. برای آن که یک روغن مناسب برای موتور خودرو خود تهیه نمایید باید ابتدا بدانید که چگونه روغنی مناسب موتور خودرو شما است.

با توجه به گوناگونی خودرو در بازار انواع متفاوتی روغن نیز در بازار برای هر خودرو موجود می باشد که کیفیت کار موتور خودرو شما تضمین می نماید. بر روی بسته های محتوی این روغن ها اعدادی درج شده است در صورتی که شما بدانید هر عدد نشان دهنده چه چیزی است می توانید بهترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب نمایید. سه شاخصه مهم این کیفیت را مشخص می کند که به ذکر این سه خواهیم پرداخت.

تصویر 1

ویسکوزیته

ویسکوزیته یا سی ای ایی یک سیستم درجه بندی عددی برای این نوع روغن ها است. ویسکوزیته هر روغن با توجه به خواص آن تعیین می شود. ویسکوزیته به معنای غلظت نیز می باشد. این غلظت در دماهای متفاوت باعث کارکرد بهتر موتور می شود.

نکته مهم در انتخاب روغن موتور این است که در دماهای متفاوت باید از روغن های متفاوت استفاده شود. معمولا بر روی بسته بندی روغن ها اعدادی درج شده است. اعدادی که قبل از حرف دبلیو درج شده است غلظت یا گرانروی روغن را در دمای کم نشان می دهد. توجه نمایید که هر چه این عدد کوچک تر باشد یعنی غلظت و ویسکوزیته روغن کمتر است.

در روزهای سرد زمستان باید غلظت روغن کم باشد تا با اولین استارت روانکاری موتور صورت پذیرد و موتور با سرعت بیشتر شروع به کار نماید. هرچه غلظت روغن بیشتر باشد این کار با سختی بیشتری همراه خواهد بود. عدد بعد از حرف دبلیو غلظت روغن در دماهای بیشتر است. در شهرهای بسیار گرم باید روغن حالت روانکاری خود را از دست ندهد و غلظت بیشتر در این دماها داشته باشد. برای همین توجه به اعداد قبل و بعد از حرف دبلیو حداقل و حداکثر دمایی که روغن موتور تحمل می نماید و غلظت خود را حفظ می کند را نشان می دهد.

تصویر 2

ای پی ای یا انستیتو نفتی آمریکا

این شرکت نیز بر حسب کیفیت و فناوری استفاده شده در تهیه روغن از کد معینی استفاده می نماید. حرف سی بر روی بسته بندی روغن نشان دهنده خودروهای دیزلی و حرف اس بر روی آن نشان دهنده خودروهای بنزینی است. در صورتی که بر روی بسته بندی حرف ای نوشته شده باشد نشان دهنده کمترین کیفیت روغن موتور است. مثلا در صورتی که بر روی دو بسته روغن دو حرف اس ام و یا اس ال نوشته  شده باشد. کیفیت روغنی که بر روی آن اس ام نوشته شده باشد بالاتر خواهد بود. برای این که روغن ها کیفیت بهتری از خود نشان دهند آزمایشات بسیار سختی را پشت سر می گذارند. برای همین سعی نمایید برای خودرو خود حتما از روغن های با کیفیت بهتر و مرغوبتر استفاده نمایید.

تصویر 3

پایه روغن موتور

یکی دیگر از شاخصه های انتخاب بهترین روغن موتور پایه آن است. هر نوع روغن با توجه به فرایند های مختلفی تولید می شوند. پایه این روغن ها نیز بر سه نوع تقسیم بندی می شوند که نشان دهنده کیفیت روغن خودرو است. این سه نوع عبارتند از:

میترال: در این نوع هیچ گونه فرایند بهینه سازی صورت نگرفته است. پایه آن از نفت خام بوده و برای خودرو های قدیمی و کلاسیک بسیار مناسب است. قیمت پایین و تعویض زود هنگام از ویژگی های این نوع است.

نیمه سنتتیک: پایه این نوع روغن از دو نوع میترال و سنتتیک است. روغن های سنتتیک دارای مقاومت بیشتر و دوام و کارایی بهتر هستند. از این نوع پایه روغن در خودروهایی نظیر پژو، سمند و ام وی ام استفاده می شود. قیمت بالاتر و زمان تعویض طولانی تر نیز از ویژگی هایی این نوع است.

تمام سنتتیک: ساخت این نوع با آخرین فناوری های صورت گرفته است. ناخالصی ها حذف و ساختار در آن کاملا عوض شده است. از این نوع برای خودروهایی نظیر تویوتا و هیوندای استفاده می شود. از ویژگی های این نوع پایه روغن می توان به عملکرد بسیار بالا و قیمت گران آن اشاره نمود.

توجه نمایید که لازم نیست برای تمام خودرو ها از این نوع روغن موتور استفاده شود. زیرا تنها هزینه اضافی خواهد بود.

تصویر 4

انتخاب بهترین روغن برای موتور خودرو

با توجه به مطالب گفته شده اکنون شما می توانید بهترین روغن موتور را برای خودرو خود انتخاب نمایید. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که بهتر است این کار را به افراد خبره و با تجربه در این امر بسپارید. محصولات مختلفی در بازار موجود است که کارایی هر کدام با توجه به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. برای همین بهتر است که انتخاب را به افراد خبره و کاردان بسپارید. برای خرید انواع این روغن ها می توانید به سایت ما مراجعه فرمایید. کارشناسان در این سایت آماده پاسخگویی به شما می باشند.

  • hadi plastic