هر آنچه برای ماشین نیازه

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از مهمترین بخش هایی که امروزه در بیشتر خودروها به جز برخی خودروهای کوچک استفاده می شود سیستم فرمان هیدرولیک می باشد. حال باید بدانید طبیعتا حرکت پمپ هیدرولیک با استفاده از روغن هیدرولیک فرمان می باشد که این امر موجب شده است که چک کردن میزان روغن هیدرولیک در دوره‌ های زمانی معین بسیار مهم باشد و در صورت نیاز نیز باید این روغن سرریز شود. روغن اکسل

روغن هیدرولیک فرمان چیست؟

روغن هیدرولیک فرمان از جمله آن روغن هایی است که در خودروهای با فناوری هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به طور کلی مانند روغن‌ ترمز عمل کرده و سبب روان ‌تر شدن چرخش فرمان و همچنین دیگر بخش‌ های هیدرولیکی خودرو خواهد شد. توجه داشته باشید این روغن به طور کلی نوعی سیال است که جهت به حرکت در آوردن قطعات مکانیکی استفاده می ‌شود، به طوری که جهت انتقال قدرت از دو عامل جریان و فشار بهره می برد. با این حال باید بدانید انواع روغن هیدرولیک در دو دسته سنتتیک و روغن نفتی قرار می گیرد. علاوه بر این لازم است توجه داشته باشید که این روغن ها نه تنها در خودروها کاربرد داشته بلکه در دیگر ابزار مکانیکی چون جک های هیدرولیکی، پمپ ها و جرثقیل ها نیز از آن استفاده می‌ شود و این روغن مهمترین نقش را بر عهده دارد.

چک کردن روغن هیدرولیک

همانطور که می دانید در بازار انواع مختلف روغن خودرو چون روغن ترمز، روغن هیدرولیک و روغن اکسل موجود می باشد که هر کدام از آنها کارکرد خاص خود را دارد. به طوری که مثلا در خصوص روغن اکسل باید بدانید این روغن تضمین ‌کننده کاهش سایش و استهلاک قطعات محرک و دنده های این بخش از سیستم انتقال قدرت خودرو می باشد. با وجود آنچه در خصوص اهمیت استفاده از این روغن ها در خودرو گفته شد طبیعتا نیاز به چک کردن دوره ای آن می باشد. با این حال باید بدانید چک کردن روغن هیدرولیک فرمان بسیار مهم بوده زیرا در صورتی که سطح این روغن کاهش پیدا کند قطعات خشک می ‌شود و این امر موجب بیشتر شدن میزان سایش قطعات خواهد شد و در نتیجه اصطکاک قطعات داخلی سیستم فرمان را به همراه داشته که این امر در نهایت منجر به شکستگی‌ یا خوردگی قطعات می‌شود؛ پس از این حتی اگر به مخزن روغن هیدرولیک اضافه کنید هیچ فایده ای نخواهد داشت. 

با این وجود در خصوص نحوه چک کردن روغن هیدرولیک فرمان باید بدانید بهترین موقع، زمانی است که از کارکرد در جای موتور مدت زمان گذشته موقع و همچنین اگر شما در حالت ایستا فرمان را به سمت چپ یا راست بچرخانید اندازه گیری روغن دقیق تر خواهد شد. البته در بعضی از خودروها نیازی به استارت زدن و چرخاندن فرمان نمی باشد زیرا روی مخزن درجه‌ بندی وجود داشته که به شما سطح روغن هیدرولیک در زمان سرد یا گرم بودن خود را نشان می‌دهد.

زمان تعویض روغن هیدرولیک

حال با وجود آنچه در خصوص اهمیت تعویض روغن هیدرولیک گفته شد طبیعتا باید در خصوص زمان مناسب برای تعویض روغنی اطلاعاتی داشته باشید. دقت کنید یکی از مهمترین راه های تشخیص خرابی این روغن، توجه به صدای خودرو در هنگام چرخاندن فرمان می باشد به طوری که اگر دقیقا هنگام چرخیدن فرمان از سمت آن صدای غیر معمول به گوشتان برسد یعنی این روغن فاسد شده و کارایی لازم را ندارد. همچنین صدای غژ غژ از فرمان نیز ممکن است به علت کاهش سطح روغن هیدرولیک باشد. علاوه بر این یکی دیگر از نشانه هایی که شما می توانید با استفاده از آن اقدام به تعویض روغن هیدرولیک فرمان کنید، سفت شدن فرمان می باشد زیرا در صورتی که این روغن فاسد شده باشد ممکن است شما تمام تلاشتان را بکنید تا فرمان را بچرخد.

عوامل فاسد شدن روغن هیدرولیک.

علاوه بر آنچه بیان شد اگر بخواهیم در خصوص مهمترین عواملی که منجر به فاسد شدن روغن هیدرولیک فرمان می شود اشاره کنیم باید بدانید مهمترین اجزا این روغن، روغن پایه بوده همچنین افزودنی های چند منظوره در آن استفاده شده است. با این حال می توان گفت مواردی چون شرایط جوی، کارکرد بسیار بالا و دمای بالای موتور از جمله مواردی است که ممکن است منجر به فاسد شدن روغن هیدرولیک شود.

قیمت خرید روغن هیدرولیک فرمان

در خصوص قیمت روغن هیدرولیک باید بدانید از آنجایی که امروزه برندهای مختلف این محصول را تولید کرده و روانه بازار می نمایند طبیعتا این قیمت کاملا متفاوت می باشد و هر چه این کیفیت بالاتر باشد قیمتی که برای خرید روغن هیدرولیک باید پرداخت شود نیز بیشتر خواهد بود.

  • ۰
  • ۰

یکی از مهم ترین روغن هایی که در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد روغن گیربکس می باشد. این روغن نقش بسیاری مهم در تامین ایمنی در خودرو را برعهده دارد. برای همین نیاز است که از بهترین نوع این روغن ها استفاده شود. روغن گیربکس ادینول از پرطرفدارترین نوع این روغن ها در بازار می باشد.

روغن گیربکس چیست؟

شاید بسیاری از افراد از روغن های مصرفی در خودروها اطلاعات کمی داشته باشند و بعضی نیز تنها  روغن موتور را روغن مصرفی در خودرو بدانند اما برای این که یک خودرو هم حرکت سریع و بدون مشکلی داشته باشد  و هم از ایمنی بالایی برخوردار باشد نیاز به استفاده از روغن های متفاوتی در قسمت ها مختلف خود دارد.

از مهمترین روغن ها در خودرو، روغن گیربکس می باشد. خودرو ها معمولا به دو روش نیرو را از فرمان به چرخ ها انتقال می دهند. جعبه دنده دستی و جعبه دنده اتومات از سیستم های به کار گرفته شده در خودروها می باشد.

برای این که این قسمست از خودرو نیز به سادگی حرکت نماید نیاز است که از روغن مناسب برای پوشش دهی سطح قطعات و همچنین کم نمون اصطکاک در این بخش استفاده شود. روغن گیربکس ادینول یک روغن با کارایی بسیار بالا و کیفیت مرغوب در هر دو نوع از خودرو ها این نیاز را تامین می نماید.

روغن گیربکس ادینول

شرکت ادینول یکی از بزرگ ترین شرکت های تولید کننده محصولات نفتی می باشد که با تولید انواع روغن به کارکرد بهینه خودرو ها کمک زیادی کرده است. این شرکت با تولید دو نوع روغن گیربکس برای خودروهایی که با دنده دستی حرکت می نمایند و خودروهایی که دارای دنده اتومات هستند در بازار رقابت از دیگر رقبای خود بسیار پیش است.

روغن گیربکس خودروهایی که با سیستم دنده دستی طراحی شده اند به نام واسکازین در بازار عرضه می شود و روغن خودروهای دنده اتومات با روغن گیربکس ادینول اتومات در بازار موجود می باشد. هر کدام از این محصولات دارای ویژگی ها و مزایایی است که به بررسی آن ها می پردازیم.

روغن گیربکس واسکازین ادینول

این نوع روغن گیربکس برای روانکاری قسمت گیربکس جعبه دنده دستی و دیفرانسیل خودرو بسیار مناسب بوده و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در این نوع مواد افزودنی ویژه ای وجود دارد که حرکت چرخ دنده ها  و قسمت های مربوط به آن را در برابر فشار محافظت می نماید. گرانروی کم و سازگاری با فلزاتی مانند: فولاد و آلیاژ مس که بیشتر قسمت ها خودر با آن تولید می شود از دیگر ویژگی های این نوع روغن گیربکس ادینول می باشد.

این نوع روغن نیز بعد از زمان معینی نیاز به تعویض دارد. تعویض این روغن باعث کم شدن درجه حرارت در گیربکس و همچنین کاهش سرو صدای این قسمت می شود. با تعویض روغن گیربکس ادینول به بالا بردن عمر قطعات خودرو در این قسمت کمک زیادی می نمایید.

روغن گیربکس دنده اتومات ادینول

امروزه خودرو ها بیشتر به صورت دنده اتومات تولید می شوند. این نوع خودروها دارای کارایی بهتر و سرعت عمل بیشتر در رانندگی هستند. اما برای این که این قسمت از خودرو نیز به راحتی حرکت نماید و ایمنی و آرامش بیشتری برای سرنشینان خودرو به همراه  داشته باشد نیاز به روغن گیربکس اتومات دارد. این نوع روغن با پوشش دهی کلیه قسمت های قطعات گیربکس  از اصطکاک در این قسمت جلوگیری و از فرسودگی و سائیدگی دنده ها و قطعات وابسته به آن تا مقدار زیادی ممانعت به عمل می آورد.

از ویژگی های روغن گیربکس ادینول می توان به این موارد اشاره نمود.

  • عملکرد بالا
  • روان کاری قطعات گیربکس
  • ممانعت از اکسید شدن در دماهای بسیار بالا
  • ایجاد یک لایه محافظ جهت مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی قطعات
  • جلوگیری از رسوب مواد مضر در این قسمت
  • افزایش طول عمر قطعات گیربکس اتومات

 

انواع روغن گیربکس ادینول

این نوع روغن گیربکس ایدنول به دو نوع مینرال و سنتتیک تولید می شود. نوع مینرال آن برای خودروهایی با گیربکس اتومات بسیار مناسب است. اما نوع سنتتیک این روغن گیربکس برای آخرین نوع از خودروها یی که امروزه به بازار عرضه شده است و از آخرین نسل گیربکس اتومات در آن بهره برده شده است بسیار مناسب می باشد. از این نوع خودروها می توان به مگان، ال نود،206 و 207 اشاره نمود.

نحوه خرید روغن های ادینول

برای خرید انواع روغن گیربکس ادینول باید از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. سایت ما  با عرضه انواع روغن ادینول برای خودروها با دنده دستی و دنده اتومات با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت به مشتریان گرامی خدمات ارائه می نماید. برای اطلاع از نحوه خرید و یا مشاهده لیست قیمت انواع این روغن ها به این سایت مراجعه فرمایید. کارشناسان در این بخش آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.  

  • hadi plastic
  • ۰
  • ۰

در سالیان گذشته از روغن های گیاهی و حیوانی برای چرخ دنده های ارابه و گاری استفاده می شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی روغن صنعتی از جمله روغن ماشین به دلیل مقاومت بالاتر و کاربری بهتری که داشتند جایگزین شدند و عملکرد ماشین آلات و عمر استفاده از آنان نیز بیشتر شد.

روغن ماشین

برای اینکه یک روغن ماشین مناسب انتخاب و استفاده کنید بهتر است که ابتدا دفترچه دستورالعمل اتومبیل خود را چک کنید و بر اساس توصیه های موجود در آن و توسط شرکت سازنده اقدام به خرید مناسب ترین روغن موتور نمایید. برای این که با انواع مختلف روغن موتور آشنایی پیدا کنید بهتر است نحوه ساخت آن، سطح کیفی آن، مواد افزودنی موجود در آن و... را مطالعه کنید. مواد افزودنی که در روغن ماشین به کار برده می شود سبب خنک شدن موتور اتومبیل و تمیز نگه داشته شدن آن می شود که این خود سبب کارایی بهتر و بیشتر اتومبیل می شود. به طور کلی سلامت موتور خودرو ارتباط مستقیمی با مصرف سوخت، شتاب و پویایی و یا میزان آلایندگی خودرو دارد که استفاده از یک روغن ماشین مناسب می تواند به این امر کمک بسزایی کند.

 

روغن صنعتی

به دنبال صنعتی شدن بسیاری از کشورهای دنیا نیاز به روغن های صنعتی که کیفیت بالا و مقاومت مطلوبی داشته باشند بیشتر احساس شد. قبل از هر چیز سعی بر این بود که روغن های صنعتی بهتر تصفیه شده و با افزودن مواد مختلف کیفیت و کارایی این دسته از روغن ها افزایش یابد. اما علی رغم موفقیتی که در این خصوص صورت گرفت، رفته رفته صاحبان صنایع متوجه شدند که نیاز به روغن های صنعتی متعددی با خصوصیات ویژه و مخصوص به خود را دارند که به عنوان مثال می تواند روغن ماشین را نام برد که تنها برای استفاده در موتور اتومبیل می بایست مورد استفاده قرار گیرد.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات گسترده در فناوری، روغن های صنعتی از طریق فعل و انفعالات گوناگون و پیچیده ای بدست می آیند که حتی تحت فشار بسیار زیاد و درجه حرارت بالایی تولید شده و برای کاربردهای ویژه ای در دسترس قرار می گیرد.

 

تاریخچه روغن های صنعتی

تا نیمه قرن 19 میلادی برای این که ارابه ها و چرخ های گاری روغن کاری شود از روغن های حیوانی و طبیعی برای این امر استفاده می کردند و چیزی به اسم روغن های صنعتی وجود نداشت. روغن های حیوانی و گیاهی مقاومت کمی داشتند و به سرعت تجزیه یا فاسد می شدند که صرفه مالی نیز نداشتند. به مرور زمان نیاز وسایل حمل و نقل به وجود روغن هایی که اصطکاک بین سطوح متحرک را کاهش دهد بیشتر احساس شد و با صنعتی شدن تدریجی کشورها راهکار هایی برای حل این مشکل ابداع شد.

پـس از اسـتخراج نفت و پیشرفت صنایع مختلف، فرآیند تصفیه و تقطیر روغن های نفتی بهبود پیدا کرد و رفته رفته روغن های صنعتی جایگزین روغن های گیاهی و حیوانی شدند. . استفاده از روغن های صنعتی متداول گردید.

 

علائمی که بیانگر نیاز خودرو به تعویض روغن می باشد

اگر روغن ماشین کثیف شده باشد، سفت شدن دنده چرخ ماشین را به دنبال خواهد داشت. این مورد را از آن جا می توانید متوجه شوید که موتور از هر دفعه لرزش بیشتری دارد که به دلیل ایجاد اصطکاک بین پیستون ها و رینگ موتور ماشین اتفاق می افتد. استفاده از یک روغن ماشین مناسب می تواند مانع از ایجاد اصطکاک و اختلال در عملکرد موتور اتومبیل شما شود. وقتی که روغن اتومبیل کثیف باشد، این امر باعث سفت شدن آن و در نتیجه عدم روغن ریزی مناسب می شود و قدرت موتور کاهش پیدا می کند.  

اگر موتور اتومبیل شما صدای ضربه ای از خود ایجاد کند، به این معناست که روغن موتور شما نیاز به تعویض دارد. در حقیقت اگر صدای ضربه ای از موتور شنیدید یعنی مدت زمان زیادی است که به موتور بی توجهی کرده اید تا جایی که حتی ممکن است روغن موتور نیز کارایی چندانی نداشته و احتیاج به تعمیرات اساسی تری باشد.

 

زمان مناسب تعویض روغن ماشین

به توصیه سازندگان خودرو بهتر است خودروهایی که با بنزین کار می کنند حدودا سالی یک بار اقدام به تعویض روغن موتور اقدام کنند. این گفته برای خودروهایی که تحت شرایط عادی کار می کنند صادق است در صورتی که اگر از اتومبیل خود زیاد کار بکشید و کیلومتر بیشتری از حد معمول (حدود 12000 کیلومتر در سال) داشته باشد قضیه متفاوت است و بر اساس کیلومتر ماشین می بایست برای تعویض روغن موتور نیز اقدام کنید. عوامل دیگری مثل ترافیک زیاد، استارت در هوای سرد و... نیز می تواند باعث تعویض سریع تر روغن موتور شود.

  • hadi plastic